Лепка сосуда 4 класс
Инфоурок
›
Технология
›Презентации›Презентация к уроку технологии по теме “Керамика” (4 класс)
Описание презентации по отдельным слайдам:
1 слайд
Описание слайда:
Керамика Урок Технологии в 4 классе По программе «Гармония» Н.М. Конышева
2 слайд
Описание слайда:
Керамикой* называют искусство изготовления различных изделий из глины, а также сами эти изделия. Керамическая посуда с незапамятных времён служила человеку. В ней как в зеркале отразились различные эпохи*. Ведь каждый народ создавал свою, особую, посуду, по которой мы можем судить о его образе жизни, обычаях, познаниях.
3 слайд
Описание слайда:
Современная керамическая посуда Глиняный горшок из раскопок древнеславянского поселения. I в. до н. э.
4 слайд
Описание слайда:
В чём же тут секрет? Прежде всего в его форме. Плоское дно позволяет горшку сохранять устойчивость как в печи, так и на столе. Пламя очага со всех сторон охватывает его шаровидную форму и равномерно прогревает пищу — она не подгорает. А более узкое горлышко не позволяет жидкости выкипать и испаряться. Современная керамическая посуда
5 слайд
Описание слайда:
А теперь внимание! Такой очаг сооружают лишь на постоянном месте. Значит, люди, которые использовали подобный горшок в качестве посуды, не кочевали, а жили постоянно на одном месте.
6 слайд
Описание слайда:
Совсем другая посуда у кочевых народов. Очаг у них временный: не печь, а костёр. Над костром устанавливается котелок. Дно у такого котелка не плоское, а округлое: чтобы лучше нагревалось от костра, от жара, идущего снизу.
7 слайд
8 слайд
9 слайд
10 слайд
Описание слайда:
Форма древних сосудов отличается простотой и продуманностью; в них никогда не увидишь бессмысленной вычурности, излишеств, которые мастер добавлял бы от себя ради того, чтобы выделиться. Вот и судите сами, о чём поведал нам простой горшок… Его форма, которая на первый взгляд очень проста, на деле хорошо выверена и разумна. А приглядевшись, замечаешь, что она ещё очень выразительна и по-настоящему красива!
11 слайд
Описание слайда:
Почти у каждого народа на земле существовали свои традиции и свои секреты производства керамической посуды, которые бережно передавались из поколения в поколение. Современные мастера изучают и возрождают культуру предков.
12 слайд
Описание слайда:
Роспись сосудов Интересно, что «говорящей» является не только форма древних сосудов, но и узоры на их поверхности. На первый взгляд эти узоры просто украшают посуду и как будто бы совсем не похожи один на другой. Но приглядимся внимательнее: во многих рисунках используются одни и те же знаки — символы Солнца, Земли, Воды.
13 слайд
Описание слайда:
Первый и основной символ в древнем орнаменте — Солнце. Оно часто изображается в виде кругов или крестов, а также в виде свастики. Считают, что это слово произошло от санскритского «свастя» — свет.
14 слайд
Описание слайда:
Очень важный знак — прямые и волнистые линии. Они символизируют воду: волны или дождь. Вода, как и Солнце, источник жизни. Линии изображались на горлышке сосуда, и в таком виде узор дошёл до наших дней.
15 слайд
Описание слайда:
В древних росписях мы находим также изображения змей в спиральных орнаментах. В древних росписях все символы сплетаются в весьма сложные и разнообразные узоры. Иногда, чтобы их обнаружить, приходится долго всматриваться в изделие: знаки будто бы зашифрованы.
16 слайд
Описание слайда:
Узоры придавали защитную силу, поэтому мастер не выдумывал их от себя, а составлял из строго определённых символов. По одним и тем же правилам настоящие мастера создавали удивительно разнообразные вещи, в которых помимо внешней красоты и удобства скрывался глубокий смысл и серьёзные познания.
Выберите книгу со скидкой:
БОЛЕЕ 58 000 КНИГ И ШИРОКИЙ ВЫБОР КАНЦТОВАРОВ! ИНФОЛАВКА
Инфолавка – книжный магазин для педагогов и родителей от проекта «Инфоурок»
Курс повышения квалификации
Курс повышения квалификации
Курс профессиональной переподготовки
Учитель технологии
Найдите материал к любому уроку,
указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:
также Вы можете выбрать тип материала:
Общая информация
Номер материала:
ДБ-807013
Вам будут интересны эти курсы:
Оставьте свой комментарий
Источник
1. Керамика в культуре народов мира. Лепка сосуда по традиционным канонам.
Урок технологии в 4 классе
По программе «Гармония»
( рассчитан на 2 урока)
2. Часть 1
Керамикой* называют искусство изготовления
различных изделий из глины, а также сами эти
изделия.
Керамическая посуда с незапамятных времён
служила человеку.
В ней как в зеркале отразились различные
эпохи*.
Ведь каждый народ создавал свою, особую,
посуду, по которой мы можем судить о его
образе жизни, обычаях, познаниях.
3. Современная керамическая посуда
Глиняный горшок из раскопок
древнеславянского поселения. I
в. до н. э.
4. В чём же тут секрет?
Прежде всего в его форме.
Плоское дно позволяет
горшку сохранять
устойчивость как в печи, так
и на столе.
Пламя очага со всех сторон
охватывает его шаровидную
форму и равномерно
прогревает пищу — она не
подгорает.
А более узкое горлышко не
позволяет жидкости выкипать
и испаряться.
Глиняный горшок из раскопок
древнеславянского поселения. I в.до н. э.
Современная керамическая посуда
5. А теперь внимание!
Такой очаг сооружают лишь на постоянном
месте.
Значит, люди, которые использовали подобный
горшок в качестве посуды, не кочевали, а жили
постоянно на одном месте.
6.
Совсем другая
посуда у кочевых
народов.
Очаг у них
временный: не печь,
а костёр.
Над костром
устанавливается
котелок.
Дно у такого
котелка не плоское,
а округлое: чтобы
лучше нагревалось
от костра, от жара,
идущего снизу.
7. Форма древних сосудов отличается простотой и продуманностью; в них никогда не увидишь бессмысленной вычурности, излишеств,
Вот и судите сами,
о чём поведал нам
простой горшок…
Его форма, которая
на первый взгляд
очень проста, на
деле хорошо
выверена и
разумна.
А приглядевшись,
замечаешь, что она
ещё очень
выразительна и понастоящему
красива!
8.
Почти у каждого
народа на земле
существовали свои
традиции и свои
секреты производства
керамической
посуды, которые
бережно
передавались из
поколения в
поколение.
Современные мастера
изучают и
возрождают культуру
предков.
9. Практическая работа: лепка простого сосуда
Для лепки можно использовать глину или
пластилин. Они оба пластичны, то есть легко
изменяют и сохраняют вновь обретённую форму.
Но глина при высыхании становится более
твёрдой, а пластилин нет. При нагревании глина
твердеет, а пластилин размягчается, так как в его
составе есть воск.
Изготовление сосуда начинается с формовки –
придания формы.
Последовательность лепки представлена на
следующем слайде.
10.
Стенки сосуда нужно хорошо разгладить – подготовить под роспись.
11. Часть 2. Роспись сосудов
Интересно, что
«говорящей» является не
только форма древних
сосудов, но и узоры на их
поверхности.
На первый взгляд эти
узоры просто украшают
посуду и как будто бы
совсем не похожи один на
другой.
Но приглядимся
внимательнее: во многих
рисунках используются
одни и те же знаки —
символы Солнца, Земли,
Воды.
12.
Первый и основной
символ в древнем
орнаменте — Солнце.
Оно часто изображается в
виде кругов или крестов, а
также в виде свастики.
Считают, что это слово
произошло от
санскритского «свастя» —
свет.
13.
14.
Очень важный знак —
прямые и волнистые
линии.
Они символизируют
воду: волны или дождь.
Вода, как и Солнце,
источник жизни.
Линии изображались
на горлышке сосуда, и
в таком виде узор
дошёл до наших дней.
15.
В древних росписях мы находим также изображения
змей в спиральных орнаментах.
В древних росписях все символы сплетаются в весьма
сложные и разнообразные узоры. Иногда, чтобы их
обнаружить, приходится долго всматриваться в
изделие: знаки будто бы зашифрованы.
16.
Узоры придавали защитную силу, поэтому мастер не
выдумывал их от себя, а составлял из строго
определённых символов.
По одним и тем же правилам настоящие мастера
создавали удивительно разнообразные вещи, в которых
помимо внешней красоты и удобства скрывался
глубокий смысл и серьёзные познания.
17.
18.
19. Практическая часть: роспись посуды
Если сосуд вылеплен из пластилина, следует
проверить, хорошо ли ложится краска (гуашь) на его
поверхность.
Если краска скатывается, то необходимо обвалять
изделие в муке и оставить на несколько дней. Мука
впитает лишний жир и расписывать пластилин будет
легче.
Для росписи больше подходит гуашь, но к ней
желательно добавить немного клея ПВА, чтобы
впоследствии краска не смазалась.
!!! Не нужно добавлять клей в баночку с краской.
20.
Набрав на кисточку нужную краску, обмакивайте
её в клей и наносите всё вместе.
Перед набором следующей краски хорошо
промойте кисточку водой.
Ещё один вариант нанесения росписи: цветным
пластилином в технике барельефа. Но следите за
тем, чтобы жгутики были тонкие и ровные.
Готовое изделие можно покрыть прозрачным
лаком.
21. Примеры работ, выполненных учащимися
22. Ребята!
Работа рассчитана на 2 урока, т.е. на две недели.
В течение первой недели – с 7 по 13 сентября –
вы выполняете лепку изделия, обрабатываете его
мукой.
В течение второй недели – с 14 по 20 сентября –
роспись изделия.
21 сентября сдаёте изделие на оценку.
Источник
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
17.04.2015. Пятница
Лепка кичээли.
Тема: Весенняя травка
Сорулгазы: 1. Уругларга пластилини кезектерге чарарын уламчылап ооредиир.
2. Уругларнын салаларын сайзырадып шойбек палочкаларны адыш иштинге ойдурер.
3. Уругларны демниг, найыралдыг болгаш арыг-силиг пластилин – биле ажылдарынга кижизидер.
Херек чуулдери: пластилин, салфетка, доскалар, часкы бойдустун чуруу (оът-сиген)
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Бо хун бис кичээливисте чкаскы шыкта унуп олурар сигеннерни хевирлеп пластилин – биле кылып ооренир бис.
Кол кезээ:
–Чазын оът-сиген кандыг оннуг болурул? (ногаа)
–Ынчангаш ам ногаан оннуг пластилиннерден шилип алгыылынар. Частын чылыг хуннери эгелээн даштын ойнаар шолчугештеривис ногаан оннуг оът-сиген, чечектер частып унуп эгелээр, шээй уруглар. Ам даразында бистин кылыр чуулувус-сигенчилер. Ону кижи бурузу кылыптар болзувуса будун ойнаар шолчугежитин нога оннуг шыкчыгажын шыва берген оът-сигеннерин кылыптар шей бис. Ам мен силерге канчаар кылырын айтып, чижээн коргузейн шупту менче кичээнгейлиг корунер, уруглар.
–Бо мээн кылганым сиген-дир. Ол болза палочка хевирлиг шойбек. Ынчангаш ам шупту кылып эгелээлинер, кижи бурузу чараш кылдыр ковей санныг сигеннерден кылыпталынар, уруглар.
Сула шимчээшкин: «Ветерок»
Ветер дует нам в лицо
Закачалось деревцо
Деревцо все выше, выше.
Башкы кылып чадап турар уругларга дузалажып. Оът-сигени улаштыр кылырлар, уруглар.
Быжыглаашкын:
– Хаа, чаражын! Кандыг кончуг ковей, чараш оът-сиген кылып каапканынар ол, уруглар? Будун шолчугешти шыва алабээр.
– Кым коргузуптерил сигени канчаар адыштарынга ойдуруп кылырын?
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Арыг-силиг кичээлдединер. Кичээл тонген, дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
03.04.2015. Пятница
Лепка кичээли.
Тема: «Лучик солнышка»
Сорулгазы: 1. Уругларга пластилини ийи холунун адыштарынга дорт хевирни ойуп ооредиир.
2. Уругларнын салаларын сайзырадыр.
3. Уругларны арыг-силиг пластилин – биле ажылдарынга кижизидер.
Херек чуулдери: пластилин, салфетка, доскалар уруг бурузунге.
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Бо хун бис кичээливисте пластилинден хуннун херелдерин хевирлеп тудуп ооренир бис, уруглар.
Кол кезээ:
–Бо мээн холумда дощечка, дощечканын ортузунда хуннун ортузу борбак сарыгоннуг тогерик саазын.
–Уруглар, ам хуннун тогеринче чузу четпес-тир? Хуннун херелдери четпес шээй. Чок, корунер даан. Ынчангаш, ам Бистер бо хуннун херелдер ин кылыр бис. Пласилиннин кандыг онун шилип алыр бис, уруглар? Бо тогерик ышкаш сарыг оннуг плвастилин шээй.
–Бо шилип алган пластилинивисти кезектерге узуп алылынар, оон адыжывыска шойбек кезектерни ойдуруп кылыр бис.
–Ол хуннун Херелдери дорт болгаш шойбек болур ургалар.
–Бо мээн хуннун херелдери дег кылып эгелээр силер че , уруглар.
Сула шимчээшкин: Башкы шулук чугаалап бээр. Уруглар шулук аайы биле шимчээшкинерни кылыр.
Выглянула солнышко,
Блещет на лугу,
Я навстречу солнышку
По травке бегу.
И ромашки белые
Рву я на лету.
Я веночек сделаю,
Солнышко вплету.
Башкы кылып чадап турар уругларга дузалажып. Ол кылып алган хуннчугештеривисти ам биске кежээге бээр хуннээр, уруглар.
Быжыглаашкын:
– Ынчангаш ам эки ажылдаан уругларымга айтырыглар салыптайн:
-Бо хун бис кичээливисте чуну кылдывыс уруглар?
-Херелдери канчаар кылган бис, коргузуп корунерем?
Ам холдарывыс арыглап аштап алгаш, салфеткаларынар чангыс черге салыр силер, урглар.
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Арыг-силиг кичээлдединер. Кичээл тонген, дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
15.04.2015. Пятница
Чугаа сайзырадылгазынын кичээли.
Тема: Кто что есть? Домашние животные и их детеныши
Сорулгазы: 1. Уругларга азырал дириг амытаннар – биле болгаш оларнын чаш оолдарын шын адын билиринге ооредирин чедип алыр.
2. Уруг бурузунун дыл- домаан, кичээнгейлиг болурун, чугаазын сайзырадыр.
3. Азырал дириг амытаннарга ынак болурунга кижизидер.
Херек чуулдери: Сюжетиг чуруктар, сут стаканда.
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Бо хун бис кичээливисте азырал дириг амытаннарны, оон чаш оолдарын танып, шын адып, оларнын чиир чемин оорениир бис, уруглар.
Кол кезээ:
–Ам силерге мен тывызык салыйн, силер ону тывар силер шуве.
– ногаан чиир чиир болгаш биске сут бээр чуу дир ол, уруглар? (Инек)
–мордочко усатая, шубка полосатая, часто умывается? (диспей)
–длинная грива, скачет ретива, твердые копытца? (аът)
–с хозяином дружит, дом сторожит? (ыт)
–Уруглар ыттын оглун (эник) азы орустап шенок дээр, а дииспейнин оглун (дииспейжик) котенок. Инектин (бызаа) теленок, аъттын (кулун) жеребенок.
-Азырал дириг амытаннар чуну чиир урглар? (оът-сиген, сут, хлеб)
-Силенин аваларынар чуну чемгерер дир ытарынарга? (хлеб, сооктер октап бээр)
–Чурукту коруп корунер уруглар чуну коргускен дир?
– Шын-дыр, азырал дириг амытаннар.
–Ыт улуг болур, оглу бичии болур шээй, уруглар. Ынчангаш азырал дириг амытаннар база чаш бичии чаптанчыг оолдарлыг болур . Чаш оолдары авазынын эмиглерин эмер озуп келир кылдыр. Авалары дылы-биле кежин аштап чылгап бээр чаш оолдарын. Оларны камгалаар, чылыдар.
Оюн: сайзырадыр лото: «Домашние животные»
Сорулгазы оюннун: уругларнын угаан-медерелин сайзырадыр. Оюнга сонургалын чедип алыр.
Сула шимчээшкин: Чаптанчыг мээн дииспейим
Зарядкалап кирипти
Холдары-биле хоп-хоп
Буттары-биле топ-топ.
Быжыглаашкын:
– Чуну ооренип билип алдывыс, уруглар?
– Азырал дириг амытаннарны шын адын адап, оларнын чаш оолдарын ылгап чугаалап корунерем.
– Ам силер уруглар бичии стаканарда суттерин ижип корунерем. Сутту кандыг дириг амытан берип турарыл? (инек, ошку)
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Дынангыр кичээлдединер. Кичээл моон-биле доозулган дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
21.04.2015. Вторник.
Чурулга кичээли.
Тема: Рисование дождика.
Сорулгазы: 1. Уругларга кисточканы шын тудуп, кисточка, краска дузазы – биле чуруп ооредиир.
2. Уруг бурузунун дыл- домаан, салааларын, чугаазын сайзырадыр.
3. Кичээлге идекпейлиг болурунга, арыг-силиг ажылдарын кижизидер.
Херек чуулдери: карандаш, краска (гуашь хурен оннуг), кисточка, альбом, стакан суглуг, салфетка.
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Богун бис чурук кичээлинде чаъс, чаътын дамдыларын чуруп оорениир бис, уруглар.
Кол кезээ:
– Корунер даан бо мээн чуруп каан чуруум-дур. Мында, чечектер, шыкта оът-сиген. Олар чаъс манап турар, суггарар кылдыр. А ол чечектернин, оът-сигеннин кырында дээрде булуттарны чуруп каан. Булутардан саарлып чаап баткан чаъс чок шээй, коруп тур силер уруглар.
–Ынчангаш ам силер болза чаъсты чуруп ийи дугаар дамды дээш улаштыр-ла аразын дыка чоокшулатпайн мээн чуруп коргускеним-биле домейлеп чуруп корунер урурглар.
–Чуруп ооренирде чугле шын тудар кисточканы, саазынын шын салып алыр болгаш арыг-силиг чараш кылдыр чуруур, уруглар.
Уруглар чурутунар.
Сула шимчээшкин: Раз, два, три, четыре, пять
Будем пальчики считать,
Все таки нужные,
Крепкие и дружные.
(уруглар холдарында салаларын санап чугалаарлар)
Башкы чуруп чадап турар уругларга дузалажып.
Быжыглаашкын:
–Бо бистин ческтерилиг шыгывыс силенин чураан чаъзынар суггарып каан уруглар. Ам бо чечктер, оон даа улгадып озер.
-Кичээливисте кандыг оннуг краска –биле чаъс чурудунар ургалр?
– Чаъс чагбаска чечектер канчап баар?
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Шуптунарнын чураанынар чараш-тыр, уруглар. Дынангыр кичээлдединер. Кичээл тонген, дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
13.04.2015. Понедельник.
Познавательное развитие.
Тема: Что делает шофер?
Сорулгазы: 1. Уругларга чолаачынын ажылын билиндирип, шын ададып ооредирин чедип аар.
2. Уругларнын дыл-домаан, чугаазын сайзырадыр.
3. Машинаны чолачы удуртуур, оон ажылын унелеп билиринге кижизидер.
Херек чуулдери: машина, руль, кукла, кубик, посуда ойнааар, чуруктар сюжетиг.
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Корунер даа мээн холумда чуу-дур? (Машина). Машинаны кым удуртуп, азы башкарып чоруурул? (шофер) чолаачы.
Кол кезээ:
– Ам бис кичээливисте чолачы дугайында оорениир бис. Машиналар кандыг хевирлиг болурул, уруглар?
–Улуг болгаш бичии машиналарны чолаачы удуртуп чоруур. Ол урелип каар болза чолачы кижи боду кылып алыр.
–Улуг машина дээрге – чуък соортур, оон кузовунга хамык чувелерни чудуруп алыр. Чуък машиназынга чуу бар боор ик , уруглар? (кузов). Кузовка болза элезин, хомур, даштар, эт=сеп дээш оон даа оске чувелерни чудуруп алыр боор.
–Чиик машиналарга чугле пассажирле азы кижилер олурар боор. Анаа чуну-даа соортуп болбас, чуге дизе кузову чок. Ол машиналарга чолаачы болгаш 4 пассажир олурар болур, урглар.
– Ам бо чуруктарда машиналарнын аттарын шын адып корунер, уруглар?
–Чолаачы кижи чуну кылыр боор уруглар? Машина мунар, хомур соортуп чоруур, пассажирлер сортуп чоруур, машина кылыр.
Сула шимчээшкин: Балыктар – эштиир
Пагалар – шураар
Ховаганар – ужар
Койгун – даалыктаар
-сырыныгда оът-сиген – чайганыыр
-сывыртаарга – дезип халыр
-угер сылдыс дээрде
-угу хундус удуур.
Быжыглаашкын:
–Богун кичээлде чуну оорендивис уруглар?
-Машинаны кым мунуп турарыл?
-Машина урелий бээрге ону кым кылыр?
-Чолаачы куну кылып турарыл?
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Дынангыр кичээлдединер. Кичээл тонген, дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
07.04.2015. Вторник.
Чурулга кичээли.
Тема: Зеленая трава.
Сорулгазы: 1. Уругларга чылдын эргилдезинде час душкенин билиндирер.
2.Ногаа оннуг оът-сигени шын, чараштыр чуруп билиринге ооредир, ургларны.
3. Уруг бурузунун дыл- домаан, салааларын, чугаазын сайзырадыр.
4. Кичээлге идекпейлиг болурунга, арыг-силиг ажылдарын кижизидер.
Херек чуулдери: карандаш, краска , кисточка, альбом, стакан суглуг, салфетка, сюжетиг чурук, ойнарак инек.
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Уруглар, даштын кандыг чылдын уези чувел? Час деп канчап билдинер, чулер бар дыр даштын уруглар? (чазын хун хуннеп черни чылыдарга оът-сиген, теректернин бурулери унуп, чечектер озуп частып кээр)
Кол кезээ:
– Уруглар, бисте чуу аалдап келген дир му-му-му (Инек)
Башкы уругларга шулук чугалап бээр.
Корова поила ребят молоком
И песенку весело пела о том,
Как солнышко утром над полем взойдет,
Как дождик зеленую травку польет,
Как стадо коров наедает бока,
Чтоб больше домой принести молока.
Корова поила ребят молоком,
Веселую песенку пела при том.
Я песенку эту никак не пойму,
Слова в ней смешные: Му – му, му – му – му.
– Чунун дугайында инек ырлап турганыл шулукте, урглар?
-Уругларга чуну берип турган инек?
-Инек чуну чиринге ынак?
-Ам уруглар инек хой сут бээр кылдыр биске, бис оът-сигенден чуруп берелинер. Оът-сиген ногаан оннуг болур, узун, бичии шыйыглар шыйар бис альбомнун адаанга ол болза шык болур ногаан сигениг.Баштай агаарга чурулунар кисточкаларынар тудуп алгаш , ам улаштыр ногаан красканы кисточкага борааш чуруп эгенлээлинер, урглар.
Сула шимчээшкин: Раз, два, три, четыре, пять
Будем пальчики считать,
Все таки нужные,
Крепкие и дружные.
(уруглар холдарында салаларын санап чугалаарлар)
Башкы чуруп чадап турар уругларга дузалажып, кисточканы шын тударын ооредир.
Быжыглаашкын:
–Богун кичээлде биске чуу аалдап келгенил, урглар?
-Инек биске чуну бээрил?
-Инек шыка агаарларынга база чуну чиксерил?
-Оът-сиген кандыг оннуг болурул, урглар?
Бисин чураан чараш ногаан оът-сигенеривис улуг чараш шык апарган шей, уруглар. Инек маа агаарлап оттаар.
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Шуптунарнын чураанынар чараш-тыр, уруглар. Дынангыр кичээлдединер. Кичээл тонген, дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
27.04.2015. Понедельник.
Познавательное развитие.
Тема: «Солнышко, выгляни в окошко».
Сорулгазы: 1. Уругларга чылдын уези час келгенин билиндирер.
2. Угаан- медерелин, чугаа-домаан сайзырадыр.
3. Эскеричел чоруун, бойдуска хусагалыг болурун кижизидер.
Херек чуулдери: улуг ватман саазынга хун чуруу, чылдын уелери час чуруу, сарыг оннуг гуашь .
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Сонгаже коруп корээлинерем уруглар кандыг дыр? Чылдын кайы уезил? (Час )
Кол кезээ:
– Даштыгар агарлап унеривиске хуннуг, чылыг болуп турар чуге ындыг ирги уруглар?
–Шын-дыр уруглар , час душкенин демдээ хуннерек улам чаза чылдып херелдери – биле.
Башкы уругларга бойдустуг чурук коргузер:
– чурукта корунер даан уруглар , чуу чырыдып,чылыдып турар дыр?
-шындыр хун (башкы чурука хун чыпшырар)
– чараш , ногаан шыката чуу бар дыр? (башкы оът-сиген, чечектер чыпшырар чурукка)
-теректернин чулери чок тур уруглар? (бурулерин чыпшырар теретерге)
-Корунердан хун хуннеп кээрге чечектер, оът-сиген, теректернин бурулери частып келген. Хун чокта ол бугу чуулдер чок болур.
Ам мээн биле шулуктен чугалаап корелинер кады А. Барто «Смотрит солнышко в окошко». Шулуктин айы-биле шимчешкинерни кылыр бис уруглар.
Смотрит солнышко в окошко, (Дети смотрят в окно.)
Светит в нашу комнатку. (Разводят руки в стороны.)
Мы захлопали в ладошки, (Хлопают в ладоши.)
Очень рады солнышку. (Кружатся.)
Уруглар хун унуп келирге амырап турарлар. Шулукту уруглар катаптап чугалаарлар башкынын дузазы – биле.
Быжыглаашкын:
–Даштын чылдын кандыг уезил, урглар?
-Чечектер, теректер чуу чок болза оспесзил?
Хун биске чуну берип турарыл, уруглар?
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Дынангыр кичээлдединер. Кичээл тонген, дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
01.04.2015. Среда
Чугаа сайзырадылгазынын кичээли.
Тема: Как Катя нашла щенка
Сорулгазы: 1. Уругларны кыска чуруктар дузазы-биле 3- 4 домакты тудуштур чугалап ооредир.
2. Уруг бурузунун дыл- домаан, кичээнгейлиг болурун, чугаазын сайзырадыр.
3. Азырал дириг амытаннарга ынак болурунга кижизидер.
Херек чуулдери: Сюжетиг чуруктар, ойнарак ытчыгаш.
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Бо хун бис кичээливисте азырал дириг амытаннарны, оон чаш оолдарын танып, шын адып, оларнын чиир чемин оорениир бис, уруглар.
Кол кезээ:
-Силерге мен тывызык тыптырайн тып корунерем, урглар: Сидит, весь дрожит, жалобно скулит и повизгивает, грустно смотрит на прохожих (ытчыгаш)
– Чуге ыт оглу даштын апарган ол?
-Бо мээн артымда ыт оглу чаштына берген олур, мендилежилинер, урглар.
-Ам бо сюжетиг чурукту корунер, чуну чуруп каан дыр?
-Катя деп адап алылынар бо чурукта уругну.(шупту адаар Катя)
-Чурута агаар кандыг дыр?
-Катя кайын ыт оглун тып алганыл?
-Ыт олгу кандыг дыр, уруглар?
Ам мээн биле чугалаалынар: Даштын агаар чылыг. Катя бичии ыт оглу тып алган.
Оюн: сайзырадыр лото: «Домашние животные»
Сорулгазы оюннун: уругларнын угаан-медерелин сайзырадыр. Оюнга сонургалын чедип алыр.
Сула шимчээшкин: Чаптанчыг мээн ытчыгажым
Зарядкалап кирипти
Холдары-биле хоп-хоп
Буттары-биле топ-топ.
Быжыглаашкын:
– Чуну ооренип билип алдывыс, уруглар?
-Ыт олгу кайя турганыл?
-Катя чуну тып алган?
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Дынангыр кичээлдединер. Кичээл моон-биле доозулган дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
29.04.2015. Среда
Чугаа сайзырадылгазынын кичээли.
Тема: Рассказ воспитателя о петушке.
Сорулгазы: 1. Уругларга кыска домактар дузазы – биле ойнарктын овур хевирин чугаалап турарын ооредиир.
2. Уруг бурузунун дыл- домаан, кичээнгейлиг болурун, чугаазын сайзырадыр.
3. Азырал куштарга ынак, хумагалыг болурунга кижизидер.
Херек чуулдери: Сюжетиг чуруктар, ойнарак аскыр дагаа «Петушок».
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: – Экии,уруглар! Уруглар мен силерге тывызык тыптырай силен ону шын тып корунерем: «Золотое яблочко по небу катается, всем, всем улыбается. А улыбка- то лучи, очень- очень горячи! Что это? (показывает солнце)
Кол кезээ:
-Уруглар, хунчугеш дугайында кандыг шулукчугештер билир силер чугалап корунерем?
Смотрит солнышко в окошко,
Светит в нашу комнатку.
Мы захлопали в ладошки,
Очень рады солнышку
-Эр-хейлер, урглар! Хунчугеш-биле кады эртежик кым туруп кээрил? (аскыр дагаа). Шын дыр аскыр дагаа отуп келгеш алгырар «ку-ка-ре-ку», ам бисте петушок аалдап келген мендилежинер урглар.
-Петушок кандыг кончуг чараш кушкаш сен, бажында чуу чувел?
-Гребишок, красный (кызыл)
-Кудурунну чаражын, янзы-буру оннуг челээш ышкаш.
-Петушок долгандыр кылаштап корем, уруглар корзун.
-Уруглар силер база Петушок биле кады чугалап корунерем «ку-ка-ре-ку» (3-4 катап чугалаар).
-Петушоктун дугайында кым мээ дузалажып чугалаар, уруглар? Петушок чараш, кызыл гребишоктуг, каас кудуруктуг, клаштары чараш, кукареку деп алгырар эртен эрте.
Сула шимчээшкин: – Петушок, петушок,
Золотой гребешок,
Масляна головушка,
Шелкова бородушка,
Что ты рано встаешь,
голосисто поешь,
деткам спать не даешь.
Быжыглаашкын:
– Чунун дугайында ооренип билип алдывыс, уруглар?
-Петушок канчаар алгырарыл эрен эре?
-Петушок чараш кушкаш бе?
Туннели: Эр-хейлер, уруглар! Дынангыр кичээлдединер. Кичээл моон-биле доозулган дыштанып алынар, уруглар.
Ооредилгелиг-кижизидилгелиг план.
09.04.2015. Четверг.
Чечен чогаал кичээли.
Тема: Шулук «Бичии чолаачы».
Сорулгазы:
1. Уругларныорус дылда шулук – биле таныштырар.
2. Уругларнын чугаа-домаан, чугаазын сайзырадыр.
3.Дириг амытаннарга ынак болурун кижизидер.
Херек чуулдери:сюжетиг чурук, ойнарак машина, автобус.
Кичээлдин чорууду:
Орг.кезээ: –Экии,уруглар!Бо хун бис кичээлдивисте шулук оорениир алыр бис «Бичии чолаачы» деп.
Кол кезээ:
–Ам мен силерге айтырыг салыйн, уруглар: «чуу би-бип» дээрил? (машина)
–Машинаны кым мунарыл?
–Ол машина мунар кижини чуу дээрил? (чолаачы)
–Силерге мен шулук номчуп берейн, кичээнгейлиг дыннанар, уруглар:
Бичии чолаачы
Ду-ду-ду: бурунгаар!
Дургеденер, дугуйлар!
Уележир эштери